Podmínky výzvy – udržitelnost - sociální bydlení II
Příjemce podpory je povinen dodržovat podmínky výzvy po celou dobu pověření k výkonu SOHZ sociálního bydlení v případě režimu podle Rozhodnutí Komise 2012/21/EU (tedy po dobu 20 let) a po celou dobu výkonu SOHZ sociálního bydlení v případě režimu de minimis podle Nařízení Komise (EU) č. 360/2012, která je rovněž stanovena na dobu 20 let. Po ukončení doby udržitelnosti bude zachování výstupů projektů předmětem kontroly Odboru politiky bydlení Ministerstva pro místní rozvoj, který bude sledovat udržení výstupů projektů, ke kterým se příjemce podpory zavázal v Podmínkách právního aktu. Příjemce je tedy povinen dodržovat podmínky výzvy po dobu 20 let. Nicméně v podmínkách sociálního bydlení se na straně 16. se píše „minimálně po dobu udržitelnosti projektu“, která je dle kapitoly 7. specifických pravidel (dále SPŽP) 5 let. V příloze „P3A Vzor Podmínek RoD - SOHZ de minimis“ není nikde o 20 letech zmínka. Pro režim podpory formou vyrovnávací platby SOHZ bude zřejmě plynout tato povinnost z pověřovacího aktu, ale jak tomu bude v případě podpory de minimis SOHZ?
Udržitelnost v IROP musí být stejná jako v ostatních výzvách, tedy 5 let od provedení poslední platby v projektu. EK ale trvala na povinnosti zachovat výsledky dotace po dobu min. 20 let. Tak se to vyřešilo tím, že:
1/ udržitelnost je 5 let (od poslední platby dotace), v této době bude příjemce posílat ZoU na CRR a kontroly budou také z CRR.
2/ + další doba výkonu SOHZ (od účinnosti právního aktu), po kterou je nutné zachovávat podmínky výzvy. V této době budou probíhat kontroly ze strany MMR (odbor bytové politiky).
Co se bude dokládat a kontrolovat v době udržitelnosti a další době, kdy je příjemce dotace povinen zachovat podmínky výzvy je možné vyčíst z dostupných dokumentů:
a/ režim SOHZ (Rozhodnutí komise 2012/21/EU) – Vzor pověření k SOHZ (příloha P9 SPŽP) – článek VI, bod 2: „Kontrola ze strany pověřovatele se zaměřuje na plnění závazků poskytovatele, vyplývajících z pověření, rovněž tak ze závazků, vyplývajících ze SPŽP, jež jsou přílohou č. 1 Pověření.“ Další body článku VI pak blíže specifikují jednotlivá porušení podmínek a výši sankcí.
b/ režim DE MINIMIS SOHZ (Nařízení komise 360/2012) – Pověření vydává MMR jako součást Podmínek rozhodnutí o poskytnutí dotace (část V Podmínek) – zde se uvádí, že kontrola bude zaměřena na zachování účelu, na který mu byla dotace poskytnuta (= poskytování SOHZ sociální bydlení cílové skupině), a dodržet podmínek pro nakládání se sociálními byty uvedené ve SPŽP. Sankce nejsou v tomto režimu odstupňované podle závažnosti porušení. Jakékoliv porušení účelu a podmínek pro nakládání se sociálními byty v době udržitelnosti (1. – 5. rok po ukončení projektu) znamená sankci ve výši 100 % dotace, v době výkonu SOHZ po ukončení doby udržitelnosti (6. – 20. rok po ukončení projektu) je sankce „pouze“ ve výši poměrné částky dotace odpovídající době, kdy byly porušeny podmínky pro nakládání se sociálními a účel projektu.
Text SPŽP: „Příjemce musí dodržovat podmínky pro nakládání se sociálními byty minimálně po dobu udržitelnosti projektu a po dobu platnosti Pověřovacího aktu k pověření výkonem SOHZ sociální bydlení.“ je v pořádku, protože v režimu de minimis SOHZ je pověření součástí právního aktu o poskytnutí dotace (viz výše) a délka trvání tohoto pověření v právním aktu je také stanovena na 20 let (část V Pověření).
Odpověď ze dne 26. července 2018
Byl tento článěk pro vás užitečný?